Francouzština

Marion Clavilier

Marion Clavilier je výzkumnice a učitelka. Přes 8 let se zabývá výukou francouzštiny, převážně ve Francii, Rumunsku a Rusku. Její profesní zkušenosti sahají od srovnávací literatury, francouzské literatury a latiny až po výuku francouzštiny jako druhého jazyka. Její učitelské zkušenosti zahrnují oblasti intermediality a analýzy obrazu. Marion Clavilier v současnosti působí jako učitelka na francouzské střední škole Victora Huga ve Frankfurtu (A.E.F.E.), spolupracuje s Francouzským institutem v Praze a s UMPRUM. Zajímá se zejména o umělecké zprostředkování, vícejazyčnost a využití estetického přijetí uměleckého díla jako spouštěče řeči.

Intermedialita je konceptuální přístup, který se prolíná několika obory. Zaměřuje se na vztahy a interakce mezi různými médii v rámci jednoho díla a na fenomény vzájemného ovlivňování a dialogu mezi uměleckými formami a způsoby vyjádření. Médium znamená to, co zaujímá středovou pozici, a také to, co slouží jako opora a nositel prvku poznání; to, co slouží jako prostředník, co vytváří prostřednictví mezi adresátem a příjemcem. Cílem tohoto workshopu je lépe pochopit intermedialitu jako nástroj výuky a učení. Workshop zahrnuje teoretickou a praktickou část, kde budou účastníci vyzváni, aby pohybem a řečí reagovali – ve francouzštině s ohledem na další jazyky, které znají – na výběr současných děl z výtvarného umění.


Věková skupina: teens, mladší dospělí

Formát: seminář

Přednášející poskytl Francouzský institut v Praze.


Míla Janišová

Míla Janišová je středoškolská a vysokoškolská pedagožka, v oblasti vzdělávání se pohybuje více než 15 let. Život jí zásadně změnil rok strávený v Marseille a několikaletá epizoda v mezinárodní organizaci Lékaři bez hranic. V současné době vyučuje na Filozofické fakultě UK, kde se věnuje vzdělávání budoucích učitelů. Zabývá se vztahem kultury a identity a snaží se otevírat cesty k mezikulturní komunikaci.

Jiný jazyk nenabízí jen nová slova, ale celé nové světy. V hodinách cizího jazyka do nich obvykle opatrně nahlížíme, pozorujeme je, zlehka osaháváme. Jak ale umožnit žákům a studentům zapříst skutečný rozhovor s Druhým, kterého objevují? Seminář nabídne aktivity, díky nimž si můžeme uvědomit, že dívat se na stejnou věc neznamená vždy vidět totéž - a možnosti, jak toho využít, aby se cizí jazyk proměnil ve stabilní most umožňující poznání a vzájemné porozumění, a to v rámci třídy i za zdmi školy.


Věková skupina: děti, teens, mladší dospělí, dospělí

Formát: seminář

Přednášející působí v Ústavu románských studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.


Tomáš Klinka

Učitel francouzského jazyka na pražské základní škole a vedoucí Katedry francouzského jazyka a literatury Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Profesně se věnuje didaktice výuky FLE pro ISCED 2 a 3. Zajímá se o zejména o otázky spojené s hodnocením a využitím nástrojů webu 2.0 ve výuce. Zkoumá i mezipředmětové přesahy výuky jazyků v kurikulu českých i zahraničních škol.

Účastníci workshopu se seznámí s možnostmi nástroje Padlet pro organizaci výuky a učení se (nejen) cizího jazyka i zpracovávání akčně orientovaných úkolů. Padlet je jako nástroj webu 2.0 ideální pro vytvoření produktivního sdíleného prostředí. Učitelům i žákům dává prostor pro prezentaci výstupů a společnou práci - a to jak v písemné, tak v ústní formě. Workshop bude obsahovat jak ukázky "dobré praxe", tak základy tvorby v prostředí Padlet.


Věková skupina: děti, teens, mladší dospělí, dospělí

Formát: seminář

Přednášejícího poskytlo SUF - Sdružení učitelů francouzštiny z. s.


Estelle Koper

Estelle Koper vyučuje francouzštinu již více než 20 let, je také školitelkou učitelů. V současnosti vyučuje studenty všech úrovní a věkových kategorií ve Francouzském institutu v Praze. Jako lektorka učitelů se specializuje na hry a mluvené aktivity, které využívá v prezenčních i online kurzech.


Během semináře uvidíte, jak důležité jsou hry ve výuce a procvičování gramatiky. Také si některé hry zkusíme!


Věková skupina: teens, mladší dospělí, dospělí

Formát: seminář

Přednášející působí ve Francouzském institutu v Praze.


Hana Šimáčková

Hanka je lektorkou francouzštiny a autorkou projektu ProfHanka. Už od roku 2014 se specializuje na online výuku, zajímá se o technologie a baví ji vyhledávat nejrůznější online nástroje, které zpestřují a zjednodušují práci online lektora. Společně s Ivanou Kudrnovou vede projekt Digitální lektoři, ve kterém pomáhají jazykovým lektorům učit online.


Z Canvy se stává jeden z nejčastěji využívaných nástrojů kreativních duší, a to třeba i pro tvorbu aktivit do jazykových lekcí. Přijďte si vyzkoušet nějaké zábavné aktivity z pozice studentů a podívat se, jak snadno se takové materiály dají vytvořit. Vítáni jsou všichni ti, kdož Canvu milují, ale i ti, kdož o ní ještě nikdy neslyšeli. K workshopu není potřeba mít vlastní notebooky, stačí jen vaše zvědavost a dobrá nálada.


Věková skupina: dospělí

Formát: seminář